Úvod » Zprávy » Hlavní zprávy » Nákupní centra se začínají orientovat na cyklisty
Hlavní zprávy

Nákupní centra se začínají orientovat na cyklisty

Na kole lze odvézt až překvapivé množství věcí. Některá nákupní centra jsou si vědoma, jaký potenciál představují zákazníci na kolech a začínají pro ně vytvářet podmínky. V Liberci pro cyklisty dokonce letos vyznačili tematickou cykotrasu s názvem „Na nákup na kole“. O možnostech přepravy zboží radí tematický web, informace o vybavení kol poskytují v rámci projektu Nakupuj na kole stánky v Olomouci, Praze, Liberci a v Brně.

Nákupy na kolech poskytují mnoho výhod, to si začínají uvědomovat obchodníci v Česku. Nákupní centrum Géčko v Liberci například kromě parkovacích stání vybudovalo dokonce tematickou trasu, která zákazníkům na kolech ukazuje možnost bezpečného průjezdu městem. „Před dvěma lety bylo možné v našem městě cyklistu vidět jen velmi výjimečně. Dnes jsou stojany a cykloboxy před nákupním centrem prakticky neustále zaplněné,“ potvrzuje zvýšení zájmu autorka nápadu Sylva Švihelová. Aby se tak mohlo stát, bylo ale ještě před tím potřeba vybudovat parkoviště pro cyklisty s bezpečnými stojany, kde lze kolo opřít a zamknout o rám. Jeho součástí jsou také tři cyklistické boxy, které chrání před odcizením hlavně dražší modely kol. Jejich použití je zpoplatněné částkou 5 Kč.

Představit různé způsoby přepravy na jízdním kole je také cílem projektu Nakupuj na kole. Podle některých výzkumů lze na byciklu odvézt prakticky jakýkoli nákup, přesto v současné době většina lidí cestou na nákup automaticky bere s sebou automobil. „Součástí nových nákupních center většinou bývají rozlehlá parkoviště. Obchodníci v centru měst ale nemají takové prostorové možnosti a jsou tak vázáni většinou na stanice veřejné dopravy. Cyklisté mohou nejen odlehčit často přetížené dopravě, zároveň se vracejí do obchodu častěji a ve výsledku tak přinášejí obchodníkům vyšší zisky,“ vysvětluje Jitka Vrtalová z občanského sdružení NaKole, které projekt realizuje. V jeho rámci vznikl web nakupujnakole.cz, kde je možné zjistit zajímavé tipy o přepravě zboží na jízdním kole.

Informační kampaň probíhala letos v několika městech ČR během festivalů, farmářských trhů, ale také před cyklodílnou Bajkazyl v Praze. „Návštěvníci farmářských trhů v Olomouci a Šternberku měli zájem především o vyzkoušení jízdy na nákladním kole,“ zhodnotil ohlas projektu koordinátor olomouckého centra Semafor Jan Řihošek.

Cyklistická kultura je v některých českých městech už zakořeněna. Jiří Štrupl z pražského Bajkazylu uvádí jako příklad Hradec Králové, kde je nakupování na kole běžnou součástí každodenního života „I dnes tam lze vidět na kole rozvážení nejen potravin a stavebních materiálů, ale třeba lodí či jiných plavidel. Jsou k vidění i případy, kdy cyklista táhne za sebou na laně motorové vozidlo do nejbližšího servisu,“ komentuje to s úsměvem. Naopak v Praze nebo v Brně jsou cyklisté s nákupními brašnami k vidění jen výjimečně. „Problémem není ani tak hmotnost, objem nákladu nebo kopce. Rozhodující je především kvalita silnic, překážky a provoz na nich,“ komentuje to Jiří Štrupl.

Přeprava nákladu na krátké vzdálenosti je v současné době velkým tématem pro evropská města, která se potýkají s častými dopravními kolapsy a zácpami. Zvýšit podíl zákazníků na kolech se snaží evropský projekt CycleLogistics, který zaštiťuje Evropská cyklistická federace. Mezinárodní řetězec supermarketů Delhaize v Belgii (v Česku provozoval do roku 2006 síť supermarketů Delvita) tak například vyhlásil akci, během které instaloval bezpečné stojany před všemi svými prodejnami. Součástí kampaně byl i prodej nepromokavých nákupních cyklobrašen s firemním potiskem za zvýhodněnou cenu.

Projekt Nakupuj na kole probíhá v České republice od roku 2012. V letošním roce jej podpořil evropský Klub cykloprůmyslu (Cycling Industry Club), část aktivit byla financována díky evropskému projektu Mobile2020. Stavební úpravy a značení trasy v Liberci zaštítilo nákupní centrum Géčko.

Sdružení ARGUS v rakouském Grazu provedlo pokus, v rámci kterého se kontrolovaly nákupy zákazníků hobbymarketů a velkých obchodů. Zjistilo se, že 94 % z nich by pohodlně odvezlo své nákupy na kole, pouze zbývajících 6 % by potřebovalo auto. A skutečnost? Automobilem do obchodu přijely více než tři čtvrtiny zákazníků (77 %).

Klub cykloprůmyslu (Cycling Industry Club) sdružuje pod hlavičkou ECF největší světové výrobce jízdních kol a komponentů jako Accell, SRAM, Trek, Selle Royal, Giant, Schwalbe nebo nejnověji skupinu Cycleurope (např. značky jako Bianchi a Peugeot) a je otevřený všem zástupcům cykloprůmyslu činným v Evropě. www.ecf.com/…ndustryclub/

Projekt Mobile2020 je součástí programu Evropské unie Inteligentní Energie – Evropa pro trvale udržitelnou budoucnost, spadající pod Výkonný orgán pro konkurenceschopnost a inovaci (EACI). Jeho realizace probíhá současně v jedenácti zemích střední a východní Evropy. V České republice je za realizaci projektu, jehož prioritou je vytvoření prostředí vhodného pro ukotvení, propagaci a pozitivní rozvoj cyklodopravy, jako rovnocenné formy dopravy v malých a středně velkých městech, zodpovědné Regionální environmentální centrum, Česká republika, o.p.s. (REC ČR), které je součástí sítě národních kanceláří Regionálního environmentální centra pro střední a východní Evropu pomáhající řešit otázky ochrany životního prostředí prostřednictvím podpory spolupráce mezi vládami, nevládními organizacemi, firmami a dalšími subjekty. www.mobile2020.eu, czechrepublic­.rec.org

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře