Do ulic Prahy vyjelo na kole 2 500 lidí

22.4.2013

„Obávali jsme se, že nepřízeň počasí hodně lidí odradí, ale dva a půl tisíce účastníků nás příjemně překvapilo,“ říká za organizátory Velké jarní cyklojízdy Václav Mucala z iniciativy Auto*Mat. „Městská cyklistika je v Praze velmi živá a lidé vnímají symbolický význam cyklojízd,“ dodal.

Cyklojízda směřovala na Nákladové nádraží Žižkov, kde proběhl tradiční rituál zvedání kol nad hlavu. Účastníci si pak mohli užít koncerty kapel Frukshtuck a Please the Trees, vystoupení DJ Gadjo.cz z Radia 1 nebo třeba závodit na trenažérech. Žízeň cyklistů hasil pivovar Kácov a Pragomošt. Volba místa byla symbolická. Ještě nedávno se plánovalo zbourání Nákladového nádraží Žižkov kvůli výstavbě nové dálnice, takzvané Jarovské spojky.

Velká jarní cyklojízda startovala v 15 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad, okolo Riegrových sadů a přes křižovatku „U Bulhara“ najela na severojižní magistrálu. Kolem Národního muzea projel peloton na Nuselský most, po kterém se cyklisté vrátili zpět a pak přes Vinohrady dojeli do cíle na Nákladovém nádraží Žižkov. Desetikilometrová trasa nebyla náročná a díky pomalému tempu ji zvládli i starší lidé a rodiče s dětmi. Auto*Mat spočítal, že se jízdy zúčastnilo dva a půl tisíce lidí.

Auto*Mat na párty zahájil kampaň, v níž hledá 400 hrdinů. Takový počet nových podporovatelů iniciativa potřebuje k tomu, aby si uchovala svou nezávislost a mohla kriticky hodnotit politiky a úředníky a prosazovat proměnu Prahy v město přívětivé k chodcům a cyklistům. Hrdinové se mohou připojovat na stránce www.nakrmteautomat.cz.

Pražské cyklojízdy slouží jako indikátor zájmu lidí o jízdní kolo jako dopravní prostředek. Od několika jednotlivců, kteří se účastnili prvních cyklojízd před dvanácti lety, dospěly až k jízdě na podzim 2011, které se podle odhadů zúčastnilo osm tisíc lidí.

Cyklojízdy tradičně upozorňují také na problémy pražské cyklodopravy a nepřízeň, s níž se musí cyklisté potýkat v ulicích plných aut. Trasa proto často zahrnuje severojižní magistrálu, která je symbolem poškozování životního prostředí Prahy automobilovým provozem.

„Počet lidí, kteří používají kolo jako dopravní prostředek, se v Praze rok od roku zvyšuje,“ říká dopravní odborník z iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler. „Podle průzkumu agentury GfK se počet dopravních cyklistů za poslední dva roky zdvojnásobil. Po Praze teď jezdí pravidelně 120 tisíc lidí a cyklistická doprava tvoří dvě procenta dopravního výkonu. Přesto magistrát stále ořezává výdaje a personální kapacity na rozvoj pěší a cyklistické dopravy. Infrastruktura nevyhovuje požadavkům na bezpečnou a pohodlnou jízdu. Přitom by stačilo, aby město postupovalo podle schválené Koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020,“ říká Filler.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu