České dráhy nabídnou více cyklovozů, spojů i destinací

16.4.2013
<p>České dráhy přepravují kola celoročně a celotýdenně, přesto i na železnici nyní začíná skutečná cyklistická sezona: otevírají se půjčovny kol a roste zájem o přepravu jízdních kol. České dráhy vstupují do letošní sezony s větším množstvím vozů upravených pro zjednodušenu přepravu jízdních kol formou spoluzavazadla, s větším množstvím vlaků, které nabízejí cyklistům vyšší přepravní kapacitu, i s novými cykloturistickými destinacemi.</p>

Od loňského roku byly uvedeny do provozu další nové a modernizované vozy s rozšířenou kapacitou jízdních kol. Jedná se například o motorové vozy RegioSpider (Stadler), elektrické a motorové jednotky RegioPanter RegioShark, další řídicí vozy označované pro vzhled svého čela jako „sysel“ nebo přípojné čtyřnápravové vozy určené pro provoz s velkými motorovými vozy, které umožňují přepravu deset jízdních kol najednou.

 

„Díky rozšiřujícímu se počtu vozů přizpůsobených přepravě většího počtu jízdních kol se nám daří rozšiřovat nabídku vlaků, které kola přepravují,“ říká Jiří Ješeta, ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy, a doplnil: „V letošním jízdním řádu nabízíme přepravu jízdních kol jako spoluzavazadla nebo formou úschovy během přepravy. Označeno je 6379 vlaků, ve kterých v drtivé většině nabízíme oblíbenější přepravu kol jako spoluzavazadlo. Tento počet je letos 5421, o přibližně 700 spojů větší oproti loňskému jízdnímu řádu,“ dodal Jiří Ješita. České dráhy nabídnou tradiční přepravu jízdních kol v regionální i v dálkové dopravě. Cykloturisté se tak snadno dostanou na výlet například na hřebeny Krušných hor, do Tanvaldu a Harrachova v Jizerských horách a Krkonoších, na oblíbené trasy v okolí Lipenského jezera a na Šumavě nebo na jižní Moravě. Vypravován je i speciální „Cyklovlak Okoř“ z Prahy do Slaného a zpět.

 

Snadná je také přeprava s jízdním kolem na dálkových trasách z velkých měst do atraktivních turistických oblastí, například z Prahy, Brna nebo Ostravy do Jihočeského kraje, na jižní Moravu, do Českého ráje a Jizerských hor. Přímé vlakové spojení z ČR lze využít i do blízkosti řady známých dálkových cyklotras, např. do Lince, Vídně, Bratislavy a Budapešti na Dunajské cyklostezce, do Drážďan a Hamburku na Labské cyklostezce, do Mnichova na mezistátní cyklotrase Mnichov–Plzeň–Praha. Nově lze cestovat s jízdním kolem také do Varšavy nebo do Bělehradu, kde lze nastoupit na další atraktivní cyklotrasy nebo pokračovat přípoji do dalších atraktivních cykloturistických cílů. Nejjednodušší a mezi cyklisty nejoblíbenější je přeprava jízdního kola jako spoluzavazadla. Touto formou lze přepravovat kola ve vlacích, které jsou v jízdním řádu označeny symbolem jízdního kola a v omezené míře i v dalších osobních vlacích, rychlících a expresech. Cestující si sám kolo naloží a vyloží z vozu, který je označen piktogramem jízdního kola. Cena za přepravu kola jako spoluzavazadla je 25 Kč za jeden vlak nebo 50 Kč na celý den. Cestujícím, kteří využijí více spojů a budou třeba i jen přestupovat nebo se tentýž den vracet, se vyplatí celodenní doklad. Mohou ho koupit v pokladně nebo bez přirážky u průvodčího ve vlaku. Druhou možností přepravy jízdního kola je tzv. úschova během přepravy. V tomto případě cestující předá a následně v cílové nebo v přestupní stanici si vyzvedne jízdní kolo u služebního vozu u našeho zaměstnance. Zákazník pak sám cestuje v běžném voze pro cestující a kolo má pod dozorem vlakový doprovod Českých drah. Za tuto přepravu v jednom vlaku zaplatí cestující 30 Kč nebo si může koupit celodenní doklad za 60 Kč. Pokud zákazník kombinuje při své cestě vlaky s přepravou spoluzavazadel a úschovou, pak platí tento doklad pro obě služby. Pokud chce mít cestující garantované místo na svou plánovanou cestu, pak je možné si rezervovat i místo pro jízdní kolo. Některé vlaky pak mají především z kapacitních důvodů povinnou rezervaci. Jsou to všechny vlaky SuperCity a většina vlaků EuroCity a Expres. Povinná rezervace je také u všech rychlíků na trase Praha–Tábor–České Budějovice z důvodu pokračující modernizace tratě a možných výluk s náhradní autobusovou dopravou. S kolem lze cestovat také do zahraničí. K příhraničním zvýhodněným jízdenkám Skupinová víkendová jízdenka+DB, Celodenní jízdenka+DB, Libnet+ nebo Labe-Elbe, Skupinová víkendová jízdenka+Polsko, Celodenní jízdenka+Polsko lze dokoupit celodenní doklad pro jízdní kola. Kola lze přepravit i dál do vnitrozemí našich sousedů, např. do Vídně, Villlachu, Budapešti, Košic, Berlína, Hamburku, Mnichova nebo Curychu. Přeprava jízdního kola do zahraničí mimo Slovenska stojí 10 €, tedy dnes asi 262 Kč. Pro přepravu na Slovensko pak platí zvýhodněné podmínky a cena za přepravu kola z České republiky na Slovensko je stejná jako u vnitrostátní přepravy, tedy 30 nebo 60 Kč v úschově během přepravy a 25 nebo 50 při přepravě formou spoluzavazadla. Platí však jen do výstupní stanice přímého vlaku z Česka. České dráhy loni přepravily skoro 600 tisíc jízdních kol, téměř o 50 000 více než v roce 2011. Podrobné informace o vlakových spojích s přepravou jízdních kol a podmínkách přepravy získají cestující na webu Českých drah www.cd.cz.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu