E-monstra posvěcena EU

28.11.2012
<p>Ve světě elektrokol pravděpodobně nastanou velké změny. Donedávna striktně vyžadované omezení výkonu motoru na 250 W a rychlosti na 25 km/h se nyní dá snadno obejít. Kola určená primárně pro jízdu na nezpevněném povrchu mimo silnice nebudou procházet uvedenou schvalovací procedurou. Nadále musí splňovat určitá konstrukční a bezpečností kritéria, ale limity výkonu a maximální rychlosti uvedené nejsou.</p>

Organizace ETRA (European Two-Wheeler Retailers’ Association), která dosud nesměle orodovala alespoň za zvýšení výkonu motoru, bije na poplach. Už nyní je na trhu mnoho výkonnějších elektrokol, která nejsou schválena, a jejichž kvalita může být pochybná. „Jediná nehoda takového kola může výrazně poškodit celé odvětví,“ říká předsedkyně ETRA Annick Roetyncková.

Samotný postup schvalování se údajně stane ještě komplikovanější a dražší, ale právě výjimka o terénních elektrokolech bude pro výrobce znamenat snadnou cestu, jak se mu vyhnout. Nikde totiž není napsáno, jak má elektrokolo do terénu vypadat.

Nový pohled zároveň přináší i další komplikace – na tato kola už bude pohlíženo podle pravidel, která vznikla primárně pro motorky. Jsou proto například zakázány větší zásahy do hnacího systému. V případě kola tak může každá změna komponentu, například řazení, způsobit, že na kolo bude pohlíženo, jako by schváleno nebylo. Navíc vznikají problémy s tím, že podle legislativy v některých zemích by tyto stroje neměly být prodávány a servisovány v prodejnách s jízdními koly.

„Je ironické, že zatímco naše návrhy nových pravidel pro elektrokola byly parlamentem zamítnuté, protože byly považovány za nebezpečné, vede současná situace k tomu, že se na silnice dostanou kola, která budou mít na bezpečnost provozu negativní vliv,“ uzavírá Roetyncková. ETRA hodlá ve vyjasňování pravidel pokračovat, ale uznává, že proti výjimce terénním elektrokolům se jí nyní bude bojovat těžko.

Co umí elektrokolo?

Špičkový profesionální závodník dokáže vyvinout po dobu několika vteřin výkon okolo 1500 W. V hodinu trvající časovce je to okolo 400 W. Běžně prodávaná elektrokola jsou vybavována motory se jmenovitým výkonem 250 W. Existuje ale řada dobře dostupných kitů, které umožňují vytvořit elektrokola s výkonem 500 nebo 1000 W. Na internetu ale naleznete i výrobce nabízející biky s motory několikanásobně silnějšími (i okolo 10 kW). To již jsou hodnoty, které překonají nejednu motorku s obsahem 125 ccm. Videí na dané téma je také dostatek – zajímavý test maximální rychlosti je třeba zde. http://www.youtube.com/watch?…

(kk)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu