Parkovací cyklověže vyrostou v Hradci a Pardubicích

7.10.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-10-10T08:53:14 --> <p>Každou noc zůstává na veřejném prostranství v Hradci Králové zaparkováno, nehlídáno a nechráněno na 120 – 150 kol. Kolik se jich ztratí a kolik poničí? Zastupitelé města vyslyšeli nabídku Rudolfa Bernarta a poskytli prostor 8×8 m pro stavbu první cyklověže (Bike Tower) v České republice. Zájem následně projevily Pardubice a informace sbírají a zájem projevují i další a další města.</p>

Na magistrátu Hradce Králové se myšlenkou Rudolfa Bernarta, majitele místní prodejny a dovozce kol značky Wheeler vážně zabývali a první Bike Tower je již na cestě. „Při své obchodní cestě po Tchaj-wanu jsem při noční procházce městem doslova narazil do osvětlené parkovací věže a až při bližším ohledávání jsem zjistil, že je plná kol. Nevěřil jsem vlastním očím, ten systém mě už napoprvé, i po pěti místních taiwanských pivech, velice zaujal. Zjišťoval jsem podrobnosti, na Tchaj-wan jsem se jen kvůli tomu vrátil a nyní již na naše náklady vyrábíme první vzorek „věže“. Chceme městu prezentovat funkční výrobek a pak jednat dále,” uvedl Rudolf Bernart.

Jen do konce července v Hradci zmizelo na pět set kol, celkově je ročně v ČR nahlášeno 80 000 ukradených kol, realita bude ale mnohem hrůznější, většina okradených cyklistů případ ani nenahlásí, protože objasněnost krádeží kol je zcela minimální. Bike Tower je řešením pro každé město. První cyklistická parkovací věž by měla stát před obchodním centrem na Brněnské třídě v Hradci, ale předběžný zájem projevují i další města. Je to logické, skladování kol je bezpečné, levné, kolo je chráněno proti povětrnostním vlivům, poházená kola u městských stojanů nehyzdí okolí a na malém prostoru jich lze uskladnit přes stovku. Věž je navíc vzhledná, dobře nasvícená je doslova designovým skvostem a v určité míře může působit i jako reklamní poutač a vydělávat si sama na sebe.
Obsluha parkovacího domu je jednoduchá. Cyklista přijede ke vchodu, zaparkuje své kolo a na oplátku dostane žeton, ve kterém je elektronický čip, který zaručuje návrat správného dopravního prostředku. Operace nezebazere ani půl minuty. „Na řídítkách můžete nechat i přilbu či další věci, které při běžném uzamčení u stojanů lidé sundávají” vysvětluje výhody parkovacího systému Rudolf Bernart. Cyklista nevstupuje do objektu a na základě čipu mu ven vyjede zase jen jeho vlastní kolo. Počítá se s napojením na kamery a ostrahu.
Jeden modul sice stojí sedm a půl milionu korun, ale měsíční provoz systému spolyká pouze elektřinu, takže následné náklady jsou zhruba dva až tři tisíce korun. Podle Zdeňka Finka by i minimální poplatek bohatě provoz uhradil a mohl by vydělávat na přistavení dalších parkovacích modulů. „Chtěli bychom případný poplatek nechat na nízké až symbolické ceně,” upozornil hradecký starosta.
Město má vytipované i další lokality, kde by případně mohl parkovací dům stát a výhledově by řetězec parkovacích věží šlo využít i pro systém automatických půjčoven kol, kde si na jedné straně města kolo vyzvednete a na druhé jej vrátíte. To je ale hudba daleké budoucnosti, první cykloparking by mě stát již tento podzim.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu