Automatické nastavování odpružení

11.7.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-07-11T08:29:07 --> <p>Stejně jako loni se také letos rozhodl Specialized prezentovat své novinky a kompletní kolekci kol a doplňků na domácí půdě – tentokrát press kemp probíhá v Monterey, jen asi hodinu jízdy od sídla firmy (Morgan Hill). Vedle nových produktů se opět objevily i zajímavé technologie – například velmi zajímavý autosag, automatické nastavení zanoření tlumiče podle váhy jezdce. Právě jemu dáme přednost před koly, která však budou v našem zpravodajství záhy následovat.</p>

Podle jedné ankety, jež proběhla mezi evropskými obchodníky, má více než 70 % cyklistů problém s nastavením odpružení – lépe řečeno neumí odpružení nastavit, takže z něj nedokážou vytěžit maximum nabízených možností. Pro řadu cyklistů je – to už podle slov Specializedu – překážkou domnělá složitost celoodpružených kol. „Neumím to nastavit, je to složité, chci jednoduché kolo.”
Lékem na tyto trable by měl být právě Autosag použitý u tlumičů allmountainové řady Stumpjumper FSR. Myšlenku Specializedu realizoval Fox, přítomnost systému u tlumiče odhaluje černý prstenec s červeným ventilkem, ostatní ovládací prvky tlumiče i jeho konstrukce jsou standardní.

 

Nastavení ve čtyřech krocích
Nastavení sagu, tedy zanoření tlumiče po zatížení kola jezdcem, probíhá velmi snadno ve čtyřech krocích. Nejprve je podle rady techniků Specializedu nutné natlakovat tlumič zhruba na 250 psi, katalog pak hovoří o něco přesněji – váhu jezdce v kilogramech (samozřejmě s plnou výbavou) vynásobit třemi a na tuto hodnotu tlaku v psi tlumič nafoukat. Poté jezdec usedne na kolo, zapruží a ventilkem na zmíněném prstenci vypustí přebytečný vzduch. Pak je dobré se na kole ještě jednou „zhoupnout” a znovu upustit ventilkem přebytečný vzduch. Tím je hotovo, sag je nastaven na optimální hodnotu a může se vyrazit do terénu s plně funkčním fullem (samozřejmě je nutné naladit také útlum).
Nastavení se provádí při vypnutém ProPedalu a Brainu na minimální hodnotě.

 

Jednoduchý princip
Stejně jako je snadné nastavení sagu, je jednoduchá i sama technologie. Vychází z toho, že při zatížení kola jezdcem a tedy při stlačení tlumiče proudí část vzduchu z pozitivní do negativní komory, při roztažení tlumiče se vrací zpět. Právě do kanálku, jímž vzduch putuje, tedy konstruktéři Specializedu vyvrtali otvor a na něj nasadili prstenec s ventilkem – když je kolo zatížené, stačí pak tento „přebytečný” vzduch vypustit a určit tak míru zanoření tlumiče přesně odpovídající hmotnosti jezdce.
Jednoduše geniální, cesta k tomuto řešení však trvala téměř dva roky. „Stále jsme hledali cestu, jak něco podobného realizovat, zkoušeli jsme více řešení, nakonec jsme se ale dostali k tomu nejjednoduššímu,” řekl nám na místě Jan Talavasek, konstruktér Specializedu.
Nastavení jsme při testování kol absolvovali vícekrát a vždy mělo stejný průvodní jev – upouštěcím ventilkem unikal se vzduchem i olej. Je tedy jasné, že časté nastavování by si tedy mohlo vyžádat servisní zásah, ale kolikrát do roka člověk potřebuje měnit nastavení sagu?

 

Pro koho a proč?
Právě otázka v předchozím odstavci je na místě také při zamyšlení, pro koho je vlastně systém určen. Zkušený biker si s nastavením pružení pohraje tak, aby odpovídalo jeho představám, nezůstane u základního nastavení. Nezkušenému může pomoci servis. Je ale pravda, že pro řadu cyklistů se Autosag může stát vysvobozením, byť jde o další „složitý” mechanizmus navíc.

Co si myslíte vy? Komentujte, přidávejte postřehy.

 

Další novinky
Lépe řečeno to hlavní z novinek z kolekce Specializedu pro rok 2012 bude následovat v dalších článcích.
Zůstaňte připojeni.
Text a foto: Rudolf Hronza, Monterey, USA

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu