Silniční Specialized 2012

12.7.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-07-12T06:33:46 --> <p>Na břehu Tichého oceánu v americkém městečku Monterey právě probíhá prezentace nové kolekce značky Specialized pro rok 2012. Z té silniční části nás zajímají především nejžhavější novinky. Jsou to většinou ty, na nichž se ve stejný čas, jen posunutý o změnu časového pásma, utkávají jezdci týmů Saxo Bank, Astana a HTC při letošní Tour de France.</p>

Největšími silničními novinkami příštího roku jsou jednoznačně Tarmac nové generace pod označením SL4 a úplně nový model, McLarenem designovaný Venge.

 

Venge, těhotenství trvalo 4 roky

Začněme nejžhavější novinkou. Venge vypadá úplně jinak, než Specializedy posledních let, jako by na jejich řadu a vývoj ani moc nenavazoval. Vypadá bytelně, jako nástroj na trhání asflatu, ale spíše než supertvrdým rychlým speciálem pro silové typy a sprintery v čele s Cavendishem je vyváženým kolem pro závody všeho druhu. Jeho vývoj trval čtyři roky a cíl, který si konstruktéři vytkli se podařilo zhmotnit hned při jednom z prvních startů profesionála na tomto stroji, při klasice Milán – San Remo. Je to dlouhý a těžký závod, kde se střídají prudká stoupání s dramataickými sjezdy a větrnými rovinami v šíleném tempu, aby si to ti nejlepší jezdci nakonec rozdávali ve spurtu nebo v cílovém úniku. Matthew Goss z týmu HTC tuto klasiku letos vyhrál na Venge a dal mu to nejlepší vstupní vysvědčení do světa velkých výkonů. Venge má na svém kontě už i vítezství na Giru nebo na Okolo Kalifornie a řadu dalších.

Venge není jen prudktem snahy o co největší aerodynamičnost, jde tu také o tuhost, hmotnost a v neposledí řadě také o onu aerodynamiku. Na první pohled zaujmou ploché, zdánlivě robustní zadní vzpěry. Konstruktéři vycházeli z poznatku, že okolí zadního kola je vlastně nejširší částí rámové linie kola a že právě tam vzniká hodně větrných vírů a odporu. Vymodelovali tedy zadni vzpěry tak, že jsou z vnější strany poněkud plošší a zevnitř nepravidelně vypouklé. Řez touto trubkou netvoří optimální aerdonymickou kapku, to by na kole v těchto partiích nefungovalo. Každopádně je odpor snížen o 40% a při rychlosti 40km/hod jen zadní stavba šetří jezdci 22 wattů výkonu, vítr je odváděn nejkratším směrem vzad a kolem zadního kola se netvoří víry. Spodní rámová trubka vypadá z boku hodně ploše, ale ve skutečnosti tomu tak není, naopek je její linie elegantní, rozušiřuje se plynule a nijak násilně u středu šlapání i u hlavy. Hlavová trubka skrývá ložiska o průměru 1 1/8″ nahoře a 1 3/8″ dole a její pevnost v torzi vykazuje hodnoty na kolech, používaných v profesionálním pelotonu zatím nevídané. Tuhosti i aerodynamice přispívá plochá přední vidlice ´FACT carbon blade fork´, jejíž poměr odpovídá 3:1 požadavkům UCI, ale přitom je nebývale tuhá, ultralehká a úzká, tedy aerodynamická

Požadavkům UCi odpovídá i sedlovka kapkovitého řezu, s níž lze libovolně manipulovat běžným způsobem a přitom je lehoučká a velmi velmi aerodynamická. Veškerá lanka a bowdeny od brzd i řazení jsou veden avnitřkem rámu aje tu také příprava pro elektronické ovládání.

 

Tarmac, král čtvrtý neboli SL4

Tarmac si na svůj upgrade poněkud počkal, a to proto, že byl prostě dost dobrý. Jedno mu však přece jen chybělo a to by měl nový SL4 beze zbytku splnit- vyváženost. ´Nic není lehčí a tužší´, říkají ve Specializedu a lze tomu docela věřit. Parametry tuhosti ve středu šlapání v hlavové trubce se zvýšily, v ukazatelích poměru tuhosti a hmotnosti je Tarmac SL4 dokonce o 19% výše, než byl ten minulý a váha spadla o necelých 60 gramů. Nový model Pro má ukazatele lepší než měl starý S-Works, a to je co říci. Nová je přední vidlice, která je ještě tužší v bočním směru a také plošší. King Kobra hlavová trubka jextrémně tuhá a to díky kombinací ložisek o průměru 1 1/8″ nahoře a 1 3/8″ dole. Nově postavený rám SL4 FACT IS 11R Carbon je lehčí a tužší než v minulosti, uvnitř něj se nacházejí zpevňující žebra. která umožňují úsporu materiálu na povrchu trubek. Každý rám se skládá ze čtyř dílů, přičemž středová spojka je vždy v jednom kuse se zadní stavbou.

Na testování obou kol se podíleli i takoví závodníci, jako Cavendish, Kreuziger, Eisel nebo Velits a shodli se na tom, že nemají jednoznačnou prioritu jednoho nebod ruhého kola, Venge nebo Tarmac SL4. Tarmac asi zůstane nedostižný ve stoupáních a pak u lehčích a menších jezdců, Venge zase všichni volí (a stačí se dobře dívat na letošní Tour) v rovinatějších, poklidnějších nebo rychlostěn zaměřených etapách.

 

Specializováno na ženy

Porovnejte sami zkušenosti našich a amerických cyklistek. Specialized se opírá o tři hlavní motta:

– v USA je více registrovaných triatlonistek než cyklistek, odtud plyne orientace značky na tuto disciplínu (Evropa tento bod nechává bez komentáře)

– žena nekupuje přes internet, raději si vybírá osobně na prodejně, nechá si poradit, nechá si kolo správně nastavit

– žena je náročnější, kupuje vybavení na kvalitativně vyšší než průměrné úrovni

Shodnout se určitě lze na nutnosti správně ´žensky´kolo nastavit. Ale jaké? Silničku s rovnými řídítky Vita, jejímž obrovským benefitem je možnost použít pneumatiky ve velké škále šířek? Nebo snad pokračovatele prvních dámských kol značky slaďoučké Dolce? Nebo Ruby s tlumícími jednotkami Zertz, které letos prodělalo řadu změn? A to tu máme ještě superzávodní Amiru SL4, jejíáž rám váží u velikosti M pouhých 881 gramů a každá z velikostí má dokonce jiný průměr spodní rámové trubky, aby byl optimalizován poměr tuhosti a hmotnosti u všech velikostí v maximální možné míře.

Je z čeho vybírat.

Martin Raufer, Specialized Global Press Launge, Monterey, USA

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu