Plzeňští cyklisté (a jistě nejen oni) by uvítali cyklopruhy ve vozovce

12.10.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-10-11T18:17:23 --> <p>Cykloprogram letošního Týdne mobility v Plzni byl oficiálně ukončen vyhodnocením akce Týden na kole. Ta má cyklisty motivovat k využití kola jako dopravního prostředku k běžným přesunům po městě. Cyklisté své zkušenosti z pohybu po městě na konci týdne uvádějí do dotazníku, který se letos zaměřil na překážky při používání kola jako dopravního prostředku ve městě. Odhalil, že většina tzv. „dopravních cyklistů" by na místech, kde není místo pro cyklostezku, uvítala vytvoření cyklistického pruhu přímo v komunikaci. Většina dotazovaných by uvítala cyklostojany hlavně před úřady a bankami, pro zamykání kol ale většinou používají nedostatečné zámky.</p>

Cyklisté, kteří odpovídali na otázky v našem dotazníku, jsou většinou zkušení cyklisté. Během Týdne mobility najeli v průměru 129 km, většina z nich přitom jezdí celoročně a říká, že jízda na kole po Plzni je bezpečná, když víte, kudy jet. Tito cyklisté jezdí na kole nejčastěji za sportem, většina z nich jezdí na kole i na nákupy, na úřady nebo do banky.

Dotazník letos zkoumal i jejich zvyky a problémy při používání kola ve městě. Již tradišně uvádějí cyklisté jako překážku propoužívání kola bezpečnost. A to jak svoji, tak svého kola. Postrádají ve městě dostatek kvalitních cyklostojanů zejména  u obchodů, nákupních center, úřadů či bank. Na druhé straně většina z nich používá jen tenké lanové zámky do průměru 1 cm, které zloděj snadno překoná a většina pojišťoven je tak ani neuznává jako dostatečnou překážku.

Další zjištění se týká jízdy na kole v místech, kde nelze (většinou z důvodu nedostatku prostoru) vybudovat samostanou cyklostezku mimo komunikaci. Na otázku:

V místech, kde nelze vybudovat samostatnou cyklostezku, ale jen cyklistický pruh v hlavním dopravním prostoru, tj. samostatný piktogramem kola označený cyklistický pruh u pravé krajnice frekventované komunikace, byste

  • Ο  jezdili výrazně kratší cestou po této komunikaci i bez pruhů pro cyklisty
  • Ο  jezdili výrazně kratší cestou po této komunikaci v pruhu pro cyklisty
  • Ο  objížděli frekventovaný úsek po delší, ale bezpečnější trase

většina cyklistů a cyklistek (80%) uvedla druhou variantu, tedy že by raději jezdili po výrazně kratší trase v cyklopruhu ve frekventované komunikaci, než tento úsek objížděli po bezpečnější a delší trase. Přestože v Praze, Brně i dalších městech ČR cyklopruhů v hlavním dopravním prostoru, tedy u pravé krajnice přímo ve vozovce, přibývá, v Plzni ještě žádný takový není.

(tz)
(zdroj: Plzeňskem na kole)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu