Nové XTR je tu!

28.6.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-06-29T10:52:49 --> <p>Nejvyšší biková sada Shimana se pro rok 2011 dočká zásadních úprav. Dnešní datum ukončuje období spekulací a nastoluje éru jasných fakt.</p>

Krátkou exkurzi po novém XTR (obsáhlejší text naleznete v tištěném časopise) začněme od změny pojetí zpřevodování. Značka nový přístup označuje jako Dyna-Sys a logo této platformy naleznete nejen na novém XTR, ale i na dříve představených desetirychlostních sadách XT a SLX. Jeho jádrem jsou kliky s převodníky 42–32–24 zubů a kazeta končící 36zubovým pastorkem. Menší rozdíly mezi počty zubů převodníků umožňují snazší řazení, větší pastorek navíc omezuje potřebu řadit na nejmenší převodník. XTR bude však nabízeno i v „závodní” variantě s dvoupřevodníkem, s o 6 mm užším Q-faktorem, v kombinacích 42–30, 40–28, 44–30 a 38–26 zubů. Uspokojeni tedy budou jak XC závodníci, tak i vyznavači náročnějších trailů. XTR by mělo být celkově univerzálnější než kdy předtím.

Při konstrukci klik zůstalo Shimano věrné hliníku a technologii Hollowtech II. Pouze prostřední převodník kombinuje titan a karbon. Komfort i přesnost řazení má podpořit vylepšený tvar náběhů, ale především směrový řetěz HG-X. Tvar vnější části článků je zde optimalizován pro řazení na převodnících, vnitřní pak pro ozubení kazety. S řazením spolupracují nové páčky. Ty jsou univerzální pro systém 2×10 i 3×10 převodů, počet poloh levé páčky lze nastavit přepínačem. Zajímavostí je možnost použití nové objímky I-Spec, jež umožňuje společnou montáž řazení i brzdových pák.

Asi nejzajímavější proměnou prošly brzdové páky a třmeny. Celý systém byl upraven pro snazší odvzdušňování. Brzdová páka je stejně jako řazení poseta protiskluzovými důlky. Na třmenech zaujmou mohutné chladiče, jimiž lze zlepšit odvod tepla a tím zvýšit výkon. Shimano hovoří o jeho 10% nárůstu u verze bez chladičů, o 25% s chladiči (ve srovnání s XTR 2010). Efektivnější odvod tepla mají zajistit i nové třívrstvé rotory Ice Tech. Sendvič ocel-hliník-ocel se údajně zahřívá až o 100 °C méně než ocelový disk. Jednodílné třmeny jsou vybaveny širokými keramickými písty, které jsou lehké a zároveň izolují teplo od minerálního oleje.

Se sadou byly představeny také nové pedály – jedny pro XC, druhé pro All Mountain. V obou případech byla výrazně zvětšena kontaktní plocha s tretrou, zajímavostí je oválný tvar pouzdra osy, který usnadňuje vytěsňování bláta z okolí zámku. Třešničkou na dortu jsou pak kola se skandiovými ráfky a novým titanovým tělem ořechu.

Obrázky sady XTR naleznete v následující galerii, podrobnější informace o jednotlivých komponentech přineseme ve Velu 9/2010.

(kk)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu