Sram novinkami na příští rok nešetří!

21.4.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-04-21T15:06:14 --> <p>Za oceánem před chvílí skončil festival cyklistiky Sea Otter Classic, kde je tradičně představeno nemálo novinek pro další modelový rok. Značkou, nebo lépe řečeno koncernem, který byl v tomto směru letos nejplodnější, je jednoznačně Sram. Novinkami stojícími v první řadě jsou kompletně přepracované sady Sram X.O a X.9, které po vzoru XX, ale také již odtajněné nové podoby X.7, budou využívat systému převodů 2×10. Více o nich v aktuálním vydání Vela, které právě míří do prodeje. Jejich součástí nově budou také kotoučové brzdy, pochopitelně z produkce Avidu. U nižší sady to bude zejména designově upravený model Elixir CR, sada X.O naopak dostane zcela nové brzdy stejného označení. Ty by měly disponovat upraveným tvarem třmene oproti současným řadám Elixir a pákou tvarově značně blízkou verzi XX. Podstatným údajem je hmotnost 333 gramů kompletu přední brzdy (disk 160 mm), stejně tak i to, že tato brzda prakticky nezná limity a její potenciál sahá od XC po sjezd.</p>

Další zásadní zprávou z řad Avidu je představení nové, druhé generace brzd určených do nejtěžších provozních podmínek – CODE. Ty budou nabízeny ve dvou verzích, vyšší CODE a dostupnější CODE R. Obě varianty dostaly kompletně přepracovaný třmen, jenž je proti tomu původnímu lehčí, více odvětraný a tvarově uhlazenější. Co se nezměnilo, je počet pístků (4 – dva protiběžné páry) stejně jako dvojdílnost jejich konstrukce. Základní varianta CODE R prakticky převzala páku od modelu Elixir R, vyšší verze CODE, využívá na tomto místě zcela novou konstrukci. Patrnou inspirací zde rovněž byly modely Elixir. Každopádně z původního řešení se zachovalo usazení samotné páky na kazetových ložiskách, tělo je celkově mohutnější a na novém místě je též kolečko pro nastavení vzdálenosti od řídítek.

Meziroční inovace se dotkly též nabídky RockShoxu. Konkrétně je to přepracovaná podoba vidlic Argyle a zcela nový vzduchový tlumič Vivid Air. Začněme vidlicí. Tento model byl primárně určen na dirtjump a podobné dovádění v městských parcích plných překážek. Jezdci si jej ale osvojili též coby šikovného pomocníka pro podniky typu Slopestyle. Aby tomuto určení tato vidlice lépe vyhověla, byla značně přepracována, výsledkem je model Argyle RCT. Ten využívá vzduchové komory SoloAir, lehké ale pevné 20mm osy Maxle Lite a nyní i tři odlišné zdvihové varianty (80, 100, 140 mm). Její celková hmotnost je přibližně 2000 g. Zajímavým zlepšovákem je také vedení hadice vnitřkem krku, díky čemuž lze libovolně protáčet řídítka při provádění řady triků.

Jako perličku na konec jsme si nechali tlumič Vivid Air. Dle značně sebevědomého vyjádření zástupců značky by toto měl být první vzduchový tlumič reálně využitelný pro závody světového poháru DH! Na jeho vývoji se ostatně podíleli jezdci takových jmen jako Steve Peat, Sam Hill, Greg Minnaar a Mick Hannah. Vývoj tohoto tlumiče, který proti pružinové verzi dokáže ušetřit až 400 gramů hmotnosti, započal tak, že se okolo tlumícího systému pružinové verze Vivid začala konstruovat vzduchová komora. Ta využívá již osvědčené konstrukce SoloAir, specialitou je ale její dvouplášťové provedení. Díky tomu by si měl tlumič zachovat linearitu kroku v průběhu celého zdvihu tak, jak je to ceněno u pružinových verzí. Široké možnosti individuálního nastavení by měly být samozřejmostí. Za velký funkční posun vpřed by se měl zasloužit také malý kousek termoplastického materiálu Hot Rod, dle teploty měnící svou velikost, vsazený do tlumícího okruhu. Ten bude dbát na to, aby vlastnosti tlumiče zůstali neměnné bez ohledu na zahřátí vlivem náročného provozu.

Štěpán Hájíček
Foto: Sram

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu