Tři dny do startu MS v Táboře: solit či nesolit?

27.1.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-01-27T19:39:52 --> <p>Extrémní mrazy, které zasáhly v těchto hodinách celou republiky, by za určitých okolností dokonce mohly ohrozit i konání mistrovství světa v cyklokrosu v Táboře. Původně dokonce figuroval v mezinárodních pravidlech údaj o minimální povolené teplotě s hodnotou –15 stupňů Celsia, který ale vypadl z reglementu po MS v Popradě 1999, kde panoval třeskutý mráz a navíc ostrý vítr, přičemž se tehdy proslýchalo, že pořadatelé dokonce záměrně uváděli vyšší teplotu.</p>

„V pravidlech se hovoří o tom, že v případě velmi silného větru, velkého mrazu, ovšem bez uvedení konkrétního limitu, a při bohaté sněhové nadílce může být cyklokrosový závod zrušen,” upozorňuje ing. Miroslav Janout, mezinárodní komisař UCI, který nebude chybět v rozhodcovském sboru na nadcházejícím šampionátu zahajujícím již tuto sobotu. Ovšem pro někoho, třeba Italy nebo Španěly, může představovat silný mráz už dva stupně pod nulou.

Podle šéfa organizačního výboru šampionátu Čestmíra Kalaše proběhla již včera inspekce trati spolu s technickým koordinátorem UCI Peterem Van den Abeelem, který požadoval ještě rozšíření nájezdu do terénu, ale jinak na stav okruhu nic nenamítal. A to i navzdory tomu, že se v pravidlech výslovně uvádí, že pořadatelé mají za povinnost sníh z povrchu odstranit, což ovšem v tomto případě není možné a nebylo to možné ani na předchozích mistrovstvích světa v Popradu (1999), Táboře (2001) či St. Wendelu (2005). K nim se mimo jiné váží zákulisní tlaky. V Táboře před devíti lety totiž byli pořadatelé zaúkolováni posolit zasněženou a zmrzlou trať, ale učinili to jen do té míry, aby sníh první den šampionátu úplně neroztál, protože to domácím jezdcům vyhovovalo. Naopak v německém St. Wendelu po sobotě, kdy čeští závodníci slavili dvojitý triumf v klání jezdců do 23 let, zaúřadovala belgická lobby a pořadatelé byli nuceni trať důkladně prosolit a kluzká místa posypat pilinami. Tehdy již působil ve své pozici Van den Abeele, který při včerejší kontrole nařídil v zatáčkách vrchní vrstvu sněhu strhnout a posypat pískem. Čestmír Kalaš však dokonce počítá s úplným odstraněným uježděného, zledovatělého sněhu až na zeminu, neboť se obává, že v nejbližších hodinách přibude další bílá pokrývka.

Podle člena jury ing. Janouta je rozhodujícím elementem při finálních korekturách trati technický delegát, jímž byl pro letošní šampionát určen někdejší švýcarský reprezentant Beat Wabel, který ovšem do Tábora ještě v středu dopoledne nedorazil. Při těchto rozhodnutích však stejně vždy stojí v pozadí Van den Abeele, a tak organizátoři nepočítají, že by došlo na nějaké zásadní připomínky. Lze však očekávat i intervenci ze strany různých národních výprav i trade teamů. Van den Abeele je Belgičan a není žádným tajemstvím, že Nijsovi nebo Verveckenovi zledovatělá trať vyhovuje (viz. jeho vítězství na MS 2001), zatímco třeba Albertovi nebo Wellensovi nikoliv, a tak bychom mohli pokračovat jezdce po jezdci. Na serveru cyclingnews.com se dokonce včera objevila zpráva, že UCI narychlo svým novým článkem v pravidlech zakázala použití pneumatik s hroty, které měl právě vyvinout známý výrobce cyklokrosových galusek Dugast a které měl s úspěchem nedávno testovat Sven Nijs (viz. http://www.cyclingnews.com/…-cyclo-cross) . Komisař UCI Miroslav Janout však podotýká, že se v žádném případě nejedná o nové nařízení. „Tahle formulace, včetně maximální šíře pneumatik 35 mm, je v regulích minimálně patnáct let,” upozorňuje. Stejného názoru je i reprezentační trenér Petr Klouček. „Neslyšel jsem o tom, že by chtěl v Táboře nasadit galusky s hroty, stejně to už není delší čas povolené. A pokud na to nyní UCI v reakci na údajné Nijsovy úvahy znovu upozorňuje, aspoň nás nikdo na poslední chvíli nepřekvapí. Já jen mohu potvrdit, že pro nás Tufo žádné takové galusky s hroty nevyvíjí…”

Tuhé mrazy by měly naštěstí o víkendu spíše povolit, ale může také připadnout sníh. Pak je otázka, zda na solení skutečně dojde či nikoliv. „Důležité je, aby byla chemicky ošetřena asfaltová část,” míní Janout, „ale mohou nastat i další změny. Uvidíme, jaký bude názor Beata Wabela. Já bych třeba očekával, že se postaví proti umístění překážek, které byly nainstalovány už pro mistrovství republiky.”

„Překážky v každém případě zůstanou,” reaguje rezolutně Čestmír Kalaš. Nechme se tedy překvapit, jakých změn ještě trať dozná. Například Van den Abeelem dlouho prosazovaný zaváděcí okruh na silnici také padnul teprve před dvěma týdny a názor technického delegáta Wabela zatím nikdo nezná.

První korekce ve včera zveřejněné startovní listině už nastala – počet zúčastněných zemí se rozšířil na 24, přibyly Irsko a Norsko. Ještěže hlavní pořadatel je zároveň majitelem továrny na výrobu sportovního oblečení a pracuje s textilem. Není tak pro něj problém nechat vyrobit státní vlajky dvou zmíněných přírůstků.

Zcela klidný oproti tomu zůstává i podle naší sázkové kanceláře hlavní favorit šampionátu Zdeněk Štybar, který na svých internetových stránkách dnes uvedl: „V úterý odpoledne jsem navštívil v Leuvenu svého fyzioterapeuta a zašel jsem i za svým psychologem. To je člověk, se kterým spolupracuju už dlouho. Samozřejmě jsme se bavili i o mistrovství světa, ale nebylo to tak, že by mě musel dostávat z nějakých stresů. Mě fakt Tábor zatím moc nevzrušuje, vůbec mi nepřijde, že se už v neděli jede mistrák světa. Jsem trochu nervózní z toho, jak moc jsem v klidu. Ale třeba je to dobré znamení…” 

(kh) Foto: Markéta Navrátilová

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu